وضعیت کشاورزی در سیستان و بلوچستان

وضعیت کشاورزی در سیستان و بلوچستان

درباره سایت

(تعاونوا علی البر والتقوی) هموطن خوبم سلام شرکت تعاونی مهر کتیج با شماره ثبت 176 و شناسه ملی 14002472208 با هدف و رویکرد اصلاح ساختار نظام بهره برداری کشاورزی ، عمران و صنایع دستی منطقه، ارتقاء بهره وری عوامل تولید ، تخصیص و بهره برداری بهینه منابع ، افزایش کمی وکیفی تولید محصولات کشاورزی (زراعی، باغی، دامی، جنگل، مرتع و آبزیان و ... )عمران( تولید قطعات بتونی و ساختمانی ) صنایع دستی (حصیر،انواع سوزن دوزی ، لوازم تزئینی و ...) تحقق کشاورزی،عمران و صنایع دستی پایدار ، بهبود وضعیت معیشتی و ارتقاء توان اقتصادی کشاورزان ، تولید کنندگان و اعضای آن تشکیل و برای پیشبرد اهداف والا و بزرگ خود نیاز به همراهی ، همکاری و سرمایه گذاری همه هموطنان نیکوکار را دارد . منطقه فعالیت :سیستان و بلوچستان. شهرستان فنوج و بخش کتیج.

وضعیت کشاورزی در سیستان و بلوچستان
بازدید : 1666

خشکسالی های 18 ساله، کاهش شدید نزولات آسمانی و برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی در سیستان و بلوچستان این استان را با بحران شدید کم آبی رو به رو کرده است.

 استان سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومتر مربع گستره در منطقه کویری و خشک واقع شده که همواره با بحران کم آبی و حتی بی آبی رو به روست.

وابستگی شمال این استان به رودخانه هیرمند که از افغانستان سرچشمه می گیرد موجب شده است که با قطع آب این رودخانه بحران بی آبی و خشکسالی دامنگیر این منطقه شود و تالاب بین المللی هامون به عنوان منبع تامین آب و امرار معاش و سرسبزی و حیات سیستان نیز به بیابان و کویر و منبع حرکت ریزگردها تبدیل شود.
کاهش بارندگی ها و بحران خشکسالی کشاورزان و روستاییان این استان را مجبور به حفر چاه کرده و همین مساله سبب کاهش ذخیره سفره های آب زیر زمینی شده است.

 *برداشت های بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی 

* 2 میلیارد متر مکعب آب در هر سال زراعی از منابع آب های زیر زمینی شامل چاه ها، قنوات و چشمه ها در این استان برداشت می شود.

*94 درصد از منابع آب زیر زمینی سیستان و بلوچستان به مصارف کشاورزی و بقیه آن در بخش صنعتی و آشامیدن مورد استفاده قرار می گیرد.
 میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی براساس استانداردهای جهانی باید یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در سال باشد که متاسفانه 600 میلیون متر مکعب بیشتر از این حد برداشت می شود.

 *برداشت های بی رویه آب از منابع زیر زمینی، تغییر اقلیم، کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های 18 ساله در این استان سطح آب های زیر زمینی را به شدت کاهش داده است.پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی در سیستان و بلوچستان باعث کاهش کمیت و کیفیت آب در این استان شده است.

 *وجود چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه کسب عامل پایین آمدن منابع آبی زیر زمینی است که به بحران آب در سیستان و بلوچستان دامن زده است.

 *هشت هزار و 416 حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این تعداد 2 هزار حلقه چاه براساس قانون تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز مصوب سال 1389 قابل تعیین تکلیف و حدود 6 هزار حلقه چاه غیر قابل تعیین تکلیف هستند.

 

 *** در کنار تمام این مشکلات عدیده ،عدم رسیدگی مسئولان به این مناطق مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان،این قشر زحمت کش بوجود آورده است که جای بسی تامل است.***

و این مشکلات در تمامی نقاط استان سیستان و بلوچستان دیده می شود ، لیکن بخش کتیج هم از این قاعده مستثنا نیست و چه بسا با دشواری های فراوان تری نسبت با سایر نقاط استان برخوردار است، که این امر جز تلاش صادقانه مسئولین وکمک های خیرین عزیز و دوست داران محیط زیست و کشاورزی رو می طلبد،لذا تعاونی مهر کتیج نیز برای همین امر تاسیس و ثبت گردیده است که کمک حالی برای کشاورزان منطقه و استان باشد،لذا از همه ای دوستان عاجزانه خواهش داریم،در صورت توان و تمایل، از نهاد تازه تاسیس ما حمایت کنند(حمایت فکری-ابزاری-مالی و...) ما در کنار زحمت و تلاش  خود کشاورزان و حمایت شما عزیزان ان شاء الله منطقه ای سر سبز زیبا و  طبیعتی بکر داشته باشیم...

منتظر یاری سبزتان هستیم...

راه های ارتباطی شرکت تعاونی مهر کتیج

سایت : http://www.taavoni10kotij.ir/

اینستاگرام : https://www.instagram.com/taavoni_mehrkotij/

تلگرام  : http://t.me/taavoni10kotij

شماره تماس دفتر:  05437188781


نویسنده :
تاریخ : شنبه 24 آذر 1397 ساعت : 9:45
برچسب ها : , , , ,
مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:







     کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید